johan en mieke in malawi

13.11.06

eerste nieuws Malawi

Hallo Buitenlanders,

Alles prima verlopen, goede vlucht, geen bagageproblemen, Wim en Ine (de Belgische dokter, zijn vrouw met hun kind Thomas) die ons stonden op te wachten in een luchthaven die ons meteen 100 jaar terug in de tijd katapulteerde. Toch even een sfeerbeeld geven omdat we er zelf zo van genoten hebben. Chileka is een heel kleine luchthaven waar de afstand van je vliegtuig tot de inkomhal maar enkele meters bedraagt. Omdat er een belangrijke “heilige” op onze vlucht zat stond het balkonnetje vol met in uniform geklede nonnekens en schoolkinderen en daartussen zagen we Wim en Ine met de kleine Thomas.

Ondanks het feit dat we toch wel moe waren van de reis, hebben we meteen een aantal noodzakelijke inkopen (ijskast, gasvuurtje, beetje eten…) gedaan in Blantyre en de pick-up van Wim is dan een ware zegen.

Het was al een stuk in de dag toen we nog aan de verhuis begonnen van enkele meubels en wat huishoudspullen die Wim wel kon missen. Gelukkig mochten we daarna aanschuiven voor een broodmaaltijd met soep bij hen thuis. Verhit en doodmoe zijn we als een blok in slaap gevallen.

Het is hier heerlijk opstaan.

Het uitzicht: we wonen op 600 m. hoogte met uitzicht over de vallei.

Het weer: stralende ochtendzon, veel bomen zodat we genoeg schaduw hebben om het aangenaam te houden en daarbij een zwoele wind.

Dat we elke ochtend ontbijten op ons terras met de verpakking van de ijskast als ons ontbijttafel wegens gebrek aan meubilair, kan hier ons humeur niet kapot krijgen en intussen zorgen de vele kleurrijke vogels en een hoop kuikens en kippen uit de buurt voor wat gezelschap.

Omdat we zonder auto of ander vervoer zitten moeten we alles te voet doen. We hebben dat gisteren eens uitgeprobeerd en we doen er precies een uur over om tot in Zomba centrum te geraken. Lekker dalend bij het heengaan en zwoegend bergop in de terugweg. Het had beter andersom geweest. Maar de kronkelende weg en de mooie uitzichten maken alles goed.

Gelukkig is er een ministalletje met wat eitjes, tomaten, rijst enz… op zo’n 400 m van ons vandaan zodat we altijd iets binnen bereik hebben om onze magen te vullen.

Vandaag (vrijdag 10/11) is Rouffina (huishoudhulp) voor de eerste keer geweest. In afspraak met Wim en Ine delen we hun huispersoneel tot half december, wat voor hen en voor ons een goede afspraak is. Vanaf half december zal Rouffina met haar man en kinderen bij ons komen wonen. Voor de nachten zijn er twee bewakers die we een beetje in het oog aan het houden zijn tijdens de nacht, want ze mogen niet slapen. Gelukkig is Johan een slechte slaper zodat hij hen af en toe eens kan verrassen.

Seffens komt Wim ons oppikken en gaan we uit eten in Masongola, het “betere” restaurantje in Zomba om hem te bedanken voor al zijn moeite.

Onze kalender is de enige versiering aan de wanden van ons huis, maar zeer leuk.

Ziezo dat was onze eerste mail vanuit Zomba

Hopelijk vergaat het jullie even goed.

Dikke knuffel van Johan en Mieke (de verslaggeefster)

NB: wij kunnen onze mails nakijken als wij in Zomba naar het internetcafé gaan (dus niet alle dagen).